Clubcommunicatie verbeteren? 6 tips van Univé-LVV
Univé-LVV is één van de clubs die deelnam aan de Rabo ClubSupport workshops. Dit leverde de club concrete tips en inzichten voor hun communicatie op.
De afgelopen weken konden alle sport- en cultuurverenigingen in Nederland gebruikmaken van uiteenlopende online workshops van Rabo ClubSupport. De workshops betroffen onder andere thema’s als verduurzaming, vrijwilligersmanagement, communicatie, financiën en sponsorbeleid. Ook vele volleybalclubs namen deel aan de gratis kennissessies. Eén ervan is Univé-LVV uit Lopik, waarvan Mitchell Sanders de workshop ‘Presteren met Communiceren’ volgde.
“Wij hebben onder meer een uitdaging met ons ledenverloop”, zegt Sanders, die algemeen bestuurslid is bij Univé-LVV. “In de coronatijd is ons ledenaantal gedaald en dat groeit minder snel aan dan we willen. Door deel te nemen aan de workshop over communicatie hoopte ik onder meer voor deze uitdaging goede ideeën op te doen.”
Uit de Rabo ClubSupport workshop haalde Sanders diverse tips en inzichten, die je hieronder op een rijtje vindt.
1. Gebruik communicatie voor ledenbinding
“In het verleden plaatsen we vaak algemene updates met weinig zeggende beelden. We willen onze leden en al het moois dat er bij onze club plaatsvindt veel meer laten zien, met aansprekende en persoonlijke foto’s en video’s. Dat willen we op een manier doen waarmee we de hele club laten zien en leden meer aandacht geven, van jong tot oud. Pas plaatsten we leuke content over de teamfoto’s, daarbij zagen we al dat persoonlijke content die dicht bij de leden staat, goed werkt. Op die voet willen we door.”
2. Vrijwilligers bedanken en zichtbaar maken
“Vrijwilligers zijn super belangrijk, maar in onze communicatie besteden we hier niet veel aandacht aan. Ik vind het een eyeopener om ze, op een eenvoudige manier, vaker zichtbaar te maken op bijvoorbeeld onze social media-kanalen. Door te laten zien wat ze doen en ze daar openlijk voor te bedanken en waarderen. Dat is mooi richting huidige vrijwilligers, maar ook inspirerend voor potentiële vrijwilligers.”
3. Zichtbaar buiten de sporthalmuren
“Als binnensport zijn we te onzichtbaar. We doen zoveel leuke dingen bij ons in de hal, maar dit is te onbekend bij veel mensen. Onze communicatie is eigenlijk ook te veel naar binnen gericht. Ik heb diverse ideeën opgedaan om onze club meer zichtbaar te maken aan mensen buiten onze eigen achterban. Zo wil ik werk maken van meer zichtbaarheid in lokale media, adverteren op social media, Twitter gebruiken om andere doelgroepen te bereiken en overweeg ik een aparte nieuwsbrief voor onze zakelijke contacten.”
4. Meer structuur
“De content die we nu plaatsen is niet altijd genoeg doordacht. Ook laten we bepaalde onderwerpen nu niet voldoende aan bod komen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het onderwerp vrijwilligers, maar ook voor sponsoren. Dat is een belangrijke doelgroep waar ik graag meer content en exposure voor wil maken. Het gaat ons helpen om voor onszelf contentrubrieken te gebruiken, zodat we wat meer zekerheid en structuur inbouwen voor de onderwerpen die we communiceren.”
5. Leden aan zet
“Het idee om onze leden veel meer in te zetten om over de club te communiceren, vond ik ook een interessante. Als zij gaan communiceren over de club, bereiken we extra mensen dan als de communicatie alleen via onze kanalen gebeurt. Hier gaan we werk van maken, te beginnen met het inzetten van Instareporters. Daarmee gaan we zorgen dat met name jongeren van onze club een dag lang ons account overnemen om zo te laten zien hoe ze een dag bij Univé-LVV beleven. Ik verwacht dat dat mooie content, meer betrokkenheid, extra bereik en nieuwe volgers oplevert, zonder dat het ons als club veel werk kost.”
6. Snel en gegarandeerd bereik met WhatsApp
“Een hele praktische tip is het opzetten van een soort telefoonboom voor WhatsApp. Nu stuur ik trainers wel eens individueel berichten om iets door te sturen, maar dat kan gestructureerder. We zorgen dat al onze teams een eigen WhatsApp-groep hebben, waarin een trainer is aangesloten én zorgen voor een WhatsApp-groep met daarin alle trainers. Die groep met trainers gaan we gebruiken om belangrijke berichten te delen met het verzoek dit naar ieder team door te zetten. Dat is handig, snel en zorgt voor een goed, vrijwel gegarandeerd bereik onder alle leden.”
“Super laagdrempelig”
Naast de communicatieworkshop volgde Sanders ook de workshops ‘Vrijwilligersmanagement’ en ‘Geld genereren’. “Het is fantastisch dat Rabobank dit aanbiedt”, zegt hij. “De workshops zijn super laagdrempelig en toegankelijk. Soms zijn de zaken die aan bod komen heel logisch, maar vaak is het wel een zetje dat je nodig hebt om in actie te komen. Met kleine aanpassingen en acties kan je soms al een groot verschil maken.”